Siirry sisältöön

Äkillisessä ja lyhyen aikaa kestäneessä unettomuudessa ensisijaisia hoitomuotoja on tuki, itsehoitomenetelmät ja ohjaaminen hyvään unenhuoltoon. Diagnostiset kriteerit täyttäville potilaille unettomuuden hoidossa tulisi käyttää kognitiivisen käyttäytymisterapian menetelmiä (CBT-I), jotka kuuluvat kansalliseen palveluvalikoimaan. Seuranta on tärkeää unettomuuden hoidossa. (21)

Unettomuuden lääkkeettömän hoidon keskeisiä periaatteita ovat:

  1. Uni tulee luonnollisen rytminsä mukaisesti. Älä siis yritä nukahtaa, vaan annan unen tulla. Nukahtamisen yrittäminen ylläpitää vireystilaa ja vaikeuttaa nukahtamista. Pyri saamaan ajatuksesi pois nukahtamisesta esim. kuuntelemalla musiikkia tai lueskelemalla.
  2. Noudata säännöllistä unirytmiä. Mene nukkumaan ja herää säännöllisesti samaan aikaan säännöllisesti, myös viikonloppuisin. Älä yritä mennä nukkumaan liian aikaisin.
  3. Pidä huolta itsestäsi. Tee asioita joista nautit, liiku ja syö hyvin. Elä normaalia elämää.
  4. Käsittele huolet päivällä. Käsittele työhuolet töissä päivän päätteeksi ja kotihuolet erikseen kotona. Ota käyttöön huolihetki tai murehtimisaika. (34)

Sähköiset omahoitopalvelut ja auttava puhelin

UniNeuvo – auttava puhelin, Uniliitto

UniNeuvo – auttava puhelin palvelee keskiviikkoisin klo 17-19 (normaali puhelumaksu)

Sähköiset omahoitopalvelut