Siirry sisältöön

Unettomuuden tunnistaminen on tärkeää, koska varhainen tunnistamisen ja hyvän hoidon avulla pitkäaikaisen unettomuuden kehittyminen on mahdollista ehkäistä. (21)

Kuva: KKI-ohjelma / Jiri Halttunen

Jos asiakas tai potilas on aamulla herätessään virkeä ja kokee elämänlaatunsa hyväksi, ei kyseessä ole hoitoa vaativa sairausasteinen unihäiriö.

Unihäiriöiden tunnistamiseen voidaan käyttää kahta asiakkaalle suunnattua kysymystä

  1. Kärsitkö nukahtamisvaikeuksista, häiriintyneestä yöunesta tai päiväväsymyksestä vähintään kolmena päivänä viikossa?
  2. Huonontaako unihäiriö (unettomuushäiriö, mahdollinen uniapnea, levottomat jalat, narkolepsia, muu unihäiriö) päiväaikaista toimintakykyäsi?

Jos vastaus ainakin toiseen kysymykseen on myöntävä, on syytä jatkaa unihäiriön tarkempaa selvittelyä tekemällä unettomuuden haitta-asteen arvio(33)

Tilapäinen unettomuus kuuluu normaaliin elämään.

Kerro asiakkaalle tai potilaalle, että aina emme nuku täydellisesti ja kaikki meistä kokevat joskus tilapäistä unettomuutta. Unettomuuden taustalla voi olla erilaisia syitä. Kolmannes työikäisistä kärsii ajoittain toistuvista uniongelmista ja kroonisesta unettomuudesta kärsii yli 10 prosenttia väestöstä.

Kerro unen tärkeistä tehtävistä terveyden ja hyvinvoinnin kannalta. Unen tärkeitä tehtäviä ovat:

  • fyysinen ja psyykkinen lepo
  • henkinen ja fyysinen palautuminen
  • tunteiden käsittely
  • oppimisen ja muistamisen tukeminen
  • vastustuskyvyn ylläpitäminen
  • mielen putsaaminen turhasta informaatiosta
  • aivojen puhdistaminen
  • painonhallinnan tukeminen
  • stressiin liittyvien sairauksien ennaltaehkäisy. (32)

Korosta, että tilapäinen unettomuus kuuluu elämään ja ihmisen on luonnollista reagoida poikkeaviin elämäntilanteisiin unettomuudella. Tilapäisen unettomuuden hoidossa tulee käyttää ensisijaisesti lääkkeetöntä hoitoa. Pitkäkestoisen unettomuuden hoidossa tulisi painottua kognitiivis-behavioraaliset menetelmät. Lääkehoidon tarve tulee arvioida aina yksilöllisesti. (33)